Powrót

OGW 19. Edukacyjna czwórka, czyli rozwój kompetencji na medal


Krótki opis zadania

Głównym celem zadania jest kompleksowe poszerzenie oferty edukacyjno-dydaktycznej dla młodzieży i
zaoferowanie wyjątkowych zajęć poszerzających kompetencje młodych osób w czterech kierunkach. Oferta
edukacyjna stworzona w ramach zadania przez pracowników dydaktycznych, współpracujące ze sobą instytucje
kultury, uczelnie oraz lokalne firmy składa się na program rozwoju czterech podstawowych kompetencji u młodzieży -
matematyczno-przyrodniczych, informatycznych, komunikacyjnych oraz przedsiębiorczych. Każdą z kompetencji
młodzież rozwijać będzie dzięki uczestnictwu w uszytym na miarę programie zajęć z ekspertami z danych dziedzin.
Zajęcia będą darmowe i otwarte dla wszystkich, a w ich ramach przewidziane są angażujące formy nauczania takie
jak eksperymenty, doświadczenia czy symulacje naukowe. Oferta edukacyjna stworzona w ramach zadania stanowi
bezpośrednią odpowiedź na widoczne braki w podstawie programowej i zwrócenie uwagi na często pomijane, a
niezwykle istotne elementy rozwoju młodzieży.

Adresaci zadania

Podstawową grupą mieszkańców województwa Małopolskiego będącą beneficjentem projektu jest młodzież zamieszkała na jego terenie. Grupę tę można zróżnicować - beneficjentami zajęć będą najmłodsi uczestnicy projektu, a więc grupy dla młodzieży z klas 1-4, czyli dzieci między 6/7 a 10 lat. Przygotowany i dostosowany do ich potrzeb oraz ogólnego poziomu wiedzy program sprawi, że będą rozwijać swoje kompetencje i wiedzę. Osobno beneficjentami, dla których opracowany będzie odpowiednio bardziej zaawansowany i złożony program zajęć, będzie młodzież z klas 5-8. Ponieważ pomiędzy tymi dwoma grupami widać wyraźną różnicę w potrzebach edukacyjnych i posiadanej wiedzy, grupy te zostały podzielone tak, by spotęgować walor naukowy projektu i wartość dodaną dla adresatów zadania. Trzecią podgrupą hasła "młodzież" jako głównego adresata projektu i oferty edukacyjnej są
uczniowie z klas licealnych oraz ich rówieśnicy. Młodzież z liceum również jest w ramach projektu bezpośrednim
beneficjentem programu edukacyjnego odpowiadającego na ich wyjątkowe potrzeby i pozwalające na jeszcze
bardziej zaawansowane realizacje, takie jak na przykład opracowywanie biznesplanów we współpracy z praktykami
z lokalnych przedsiębiorstw czy prowadzenie złożonych eksperymentów. Warto zaznaczyć, że chociaż każda z
podgrup "młodzieży" będzie miała kontakt z innym programem rozwijającym kompetencje w ramach 4 filarów -
zdolności matematyczno-przyrodniczych, informatycznych, komunikacyjnych oraz przedsiębiorczych, każda z tych
grup będzie na równi beneficjentem cech projektu. Chodzi więc o takie zalety jak interaktywność i angażującą formę
oferty edukacyjnej, praktyczne wymiary oferty edukacyjnej wynikające z kontaktu z naukowcami oraz praktykami
działań biznesowych. Kolejną grupą beneficjentów z obszaru województwa są rodzice młodzieży oraz wszystkie
podmioty zaangażowanie w prace i realizacje projektu poprzez uczestnictwo i współtworzenie oferty edukacyjnej dla
młodzieży.

Miejsce realizacji i obszar oddziaływania zadania

Gmina Wieliczka, Gmina Kłaj, Gmina Gdów, Gmina Niepołomice, Miasto i Gmina Kraków i powiaty krakowski, olkuski, miechowski, Miasto Tarnów i powiaty: dąbrowski, tarnowski, brzeski, bocheński, proszowicki, Miasto i Gmina Nowy Targ